هزینه های زنبورداری


 

وارد شدن به هر شغلی سختی های خاص خود را دارد. اطلاع از آنچه که در هر شغل وجود دارد و نیازهای مالی و تجهیزاتی در آن زمینه نیز بسیار مهم هستند. به طور کلی بدون آشنایی دقیق با شغل، ورود پیدا کردن به آن کار چندان درستی نیست. در نتیجه باید توجه ویژه ای به این موضوع داشته باشید تا بتوانید در شغل مد نظر موفق شوید.
یکی از مشاغلی که امروزه مورد توجه بسیاری از جوانان قرار گرفته، شغل زنبورداری است. این شعل یکی از مشاغل جذاب و خواستنی در دنیا است. شغلی که در کنار تمامی سختی هایی که دارد، شیرین و جذاب است. به همین علت حتی است که جوانان هم جذب زنبورداری می شوند.
اگر شما هم دوست دارید وارد شغل زنبورداری شوید، بد نیست در گام اول، کمی هم در مورد هزینه های زنبورداری اطلاعات کسب کنید. این اطلاعات به شما کمک می کند تا با توجه به بودجه و سرمایه در گردشی که دارید، تصمیم نهایی خود را برای ورود یا عدم ورود به این شغل بگیرید.
در ادامه به بررسی هزینه های زنبورداری پرداخته ایم. البته باید توجه داشته باشید که هزینه های زنبورداری ممکن است با توجه به شرایط مختلف، تغییر داشته باشد. آنچه در این مطلب آمده تنها هزینه های روتین زنبورداری است و جدای از هزینه های ناگهانی و غیرمترقبه ای است که برای زنبوردار پیش می آید.

هزینه مکان زنبورستان
اولین هزینه ای که باید برای راه اندازی زنبورستان در نظر بگیرید، مکان قرار گیری کندوها برای راه اندازی زنبورستان است. قطعا می دانید که زنبورستان باید در ناحیه ای خوش آب و هوا که پر از گل و گیاه و درختان است قرار گیرد. قرار گرفتن محل کندوها در محیطی که خبری از گل و گیاه نیست، نمی تواند گزینه مناسبی محسوب شود.
در نتیجه باغ ها، مزارع کشاورزی و علف زارها، می توانند گزینه خوبی برای تشکیل زنبورستان باشند. اگر از خودتان زمین یا باغ ندارید، نگران نباشید. می توانید با یک باغدار یا صاحب زمین صحبت کنید و قسمتی از باغ و زمین او را اجاره کنید. در این صورت هزینه های راه اندازی زنبورستان نیز کاهش پیدا می کند.
یکی از روش های راه اندازی زنبورستان که بیشتر در کشورهای خارجی به ویژه کشورهای فقیر رواج دارد، نداشتن مکان ثابت برای راه اندازی زنبورستان است. در واقع افراد کندوها را بر روی ماشین یا حتی حیوانات چهارپا قرار می دهند و روزانه مکان های مختلفی را برای قرار گیری کندو انتخاب یا به صورت چند روز یکبار مکانی را اجاره می کنند.
همانطور که می دانید وجود زنبورها می تواند میزان باردهی درختان را افزایش دهد. در نتیجه باغدار حرفه ای باید از حضور کندوهای زنبوردار در محل باغ خود، استقبال هم کند. در نتیجه می توانید با آگاه سازی کشاورزان در این زمینه، هزینه های خود را هم کاهش دهید.

خرید یا اجاره تجهیزات زنبورداری
 تنوع تجهیزات زنبورداری بسیار زیادتر از آن است که بخواهیم در مورد آن در این مطلب صحبت کنیم. آشنایی با تجهیزات زنبورداری به شما کمک بزرگی می کند تا تخمین مناسبی برای هزینه های زنبورداری بزنید. با این حال باید توجه داشته باشید که می توانید در ابتدیا کار بسیاری از این تجهیزات را خریداری نکرده و آن ها را اجاره کنید. البته برخی از تجهیزات مورد نیاز زنبورداری هم بسیار ضروری هستند که باید خریداری شوند.
طبیعی است که برای خرید کندو که از ابتدایی ترین نیازها و تجهیزات زنبورداری است، باید بیشترین هزینه را انجام دهید. اگر کندو کیفیت لازم را نداشته باشد، هزینه های بیشتری بر روی دستتان می گذارد. علاوه بر این، تجهیزات مختلفی مثل تجهیزات برداشت عسل، بازرسی از کندو، برداشت گرده گل، تجهیزات تغذیه زنبورعسل و... نیز از جمله ملزوماتی است که بهتر است قبل از شروع به کار، قیمت آن ها را بدست آورید. همانطور که توصیه می کنیم از خرید برخی تجهیزات زنبورداری صرفه نظر کنید، همان اندازه هم مهم است که تا جای ممکن تجهیزات ضروری زنبورداری را با بالاترین کیفیت تهیه کنید.

هزینه درمان زنبورها
یکی از هزینه های همیشگی زنبورداری، هزینه درمان بیماری های مختلف کلنی زنبور عسل است. شما باید چهار چشمی مراقب کلنی و بیماری های مختلفی که به این جامعه وارد می شود، باشید. در غیر این صورت نباید انتظار داشته باشید که فرآوردههای زنبورعسل به بهترین شکل ممکن برای شما فراهم شود.
تنوع بیماری های زنبورعسل به قدری زیاد است که نیاز به هوشیاری شمار ا دوچندان می کند. مراقبت های دوره ای، خرید دارو، تلف شدن زنبورها و نیاز به خرید زنبورها جایگزین و... همگی بخشی از هزینه های زنبورداری هستند. تخمین این هزینه ها کار چندان ساده ای نیست و باید در این زمینه با افراد باتجربه مشورت کنید.

هزینه تغذیه زنبورها
درست است که زنبورها خود وظیفه جمع آوری تغذیه را دارند؛ اما وقتی قرار است به کندو دستبرد بزنید، باید هزینه های تغذیه زنبورعسل را نیز جبران کنید. زنبورها در واقع عسل، گرده گل و دیگر مواد را برای خود و کلنی خود جمع اوری می کنند. حالا که ما انسان ها از این فراروده ها استفاده می کنیمف باید نگران جان زنبورهایی باشیم که ممکن است به دلیل کمبود انرژی یا پروتئین تلف شوند.
یکی از هزینه های اصلی زنبورداری که به صورت ماهیانه به ویژه در فصول سرد سال وجود دارد، هزینه تغذیه زنبور عسل است. این هزینه نیز از جمله مواردی است که باید با افراد کاردان و باتجربه در زمینه زنبورداری مشورت شود تا میزان دقیق آن بدست آید. همیشه توجه کنید که برای تغذیه زنبورها کم نگذارید تا آنها به بهترین شکل ممکن زندگی خود را ادامه دهند.

هزینه های جا به جایی کندوها
همانطور که می دانید یکی از مهمترین روش های افزایش بهره وری از کندو، جا به جا کردن آن در طول سال است. در واقع بهتر است دقیقا زمانی که در برخی نواحی کشور شاهد سرمای هوا و کم رونق شدن گل و گیاه هستیم، به سراغ مناطق گرمسیر کشور برویم که شهد و گرده گل به وفور پیدا می شود.
این جا به جایی کندوها خود شامل هزینه هایی در طول سال است. ممکن است در یک سال نیاز باشد 2 با یا بیشتر، کل کندوها را جا به جا کنید. در این شرایط باید در نظر بگیرید که چه هزینه هایی برای این کار نیاز دارید. البته هزینه جا به جایی جزء هزینه هایی است که خیلی زود با فروش محصولات بیشتر، باز خواهد گشت. با این حال این هزینه زنبورداری را نیز در نظر بگیرید.